یوگا برای دیابت:  5 آسانا برای مدیریت بیماری دیابت

بر اساس مطالعات انجام شده، یوگا می تواند در کاهش سطح گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. دیابت، یک اختلال متابولیک است که باید به طور موثر مدیریت شود تا از خطر ابتلا به چندین بیماری مانند مشکلات قلبی، سکته مغزی، مشکلات کلیوی، قطع پا، نابینایی و غیره جلوگیری شود. علاوه بر دارو، به بیماران توصیه می شود وزن خود را کاهش داده و بر تغییر عادات غذایی خود با استفاده از غذاهایی باشاخص گلایسمیک پایین (GI)، تمرکز کنند، همچنین با انجام ورزش و یوگا، به کنترل قند خون خود کمک کنند.

دیابت نوع 1 زمانی رخ می دهد که بدن در نتیجه واکنش خودایمنی تولید انسولین را متوقف می کند، در دیابت نوع 2 که بیشتر شایع است، بدن فرد به انسولین مقاوم می شود و درنتیجه قند به جای اینکه توسط بدن مورد استفاده قرار گیرد، در خون باقی می ماند و منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی می شود.

مطالعات متعددی اثر یوگا را در کاهش سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثبات کرده اند.

برخی از آساناهای یوگا، می توانند به فعال شدن پانکراس، اندامی که انسولین تولید می کند، کمک کنند. در اینجا پنج آسانا توسط استاد بزرگ یوگا "استاد آکشار" برای مدیریت دیابت آورده شده است.

1.     مرجاریاسانا Marjariasana

این آسانا به نام وضعیت گربه- گاو نیز معروف است. برای انجامUrdhva Mukhi Marjari Asana ، بصورت چهاردست و پا بنشینید. دستها باید درست زیر شانه ها باشد و به اندازه طول شانه ها از هم فاصله داشته باشد و زانوهایتان در زاویه 90 درجه زیر باسن قرار بگیرد. انگشتان دست مستقیم و رو به جلو باشند. پشت خود را افقی و صاف نگه دارید. به پایین نگاه کنید. وقتی لگن در موقعیت درست باشد ستون فقرات بطور کامل در هر دو سمت کشش خواهد داشت. سپس همراه با دم، ستون فقرات خود را خم کنید تا بتوانید به بالا نگاه کنید. در هنگام بازدم، پشت خود را گرد کرده و چانه خود را روی سینه بگذارید. نگاه خود را بر روی ناحیه ناف متمرکز کنید.

 

2.     پاسیموتاناسانا Paschimottanasana

همچنین به عنوان خم شدن رو به جلو در حالت نشسته نیز شناخته می شود، این آسانا را با کشیدن پاهای خود به جلو و در عین حال اطمینان از خم شدن آرام زانوها آغاز کنید. بازوهای خود را به سمت بالا بلند کرده و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. نفس خود را بیرون دهید و از ناحیه لگن به جلو خم شوید و قسمت بالای بدن خود را بر روی قسمت پایین بدن خود قرار دهید. سعی کنید انگشتان پای بزرگ خود را با انگشتان دست خود بگیرید. زنان باردار باید از انجام این آسانا خودداری کنند. همچنین کسانی که از بیرون زدگی دیسک، سیاتیک یا آسم رنج می برند و بیماران مبتلا به زخم، باید از انجام این حرکت، خودداری کنند.

3.     آدوموکا شوان اسانا Adomukhi Svanasana

همچنین به عنوان ژست سگ رو به پایین نیز شناخته می شود، برای انجام آن بصورت چهاردست و پا بنشینید و اطمینان حاصل کنید که کف دست ها زیر شانه ها و زانوها زیر باسن قرار داشته باشند. باسن را به سمت بالا ببرید، زانوها و آرنج ها را صاف کنید و بدن خود را به شکل"V" معکوس درآورید. حالا دست ها را به اندازه ی عرض شانه ها باز کنید. چشم خود را بر روی انگشتان بزرگ پا متمرکز کنید. در صورت ابتلا به سندرم تونل کارپال و/یا اسهال، این آسانا نباید انجام شود. همچنین در مراحل پیشرفته بارداری از این آسانا اجتناب کنید. اگر فشار خون بالا دارید یا سردرد دارید، آهسته پیش بروید و در صورت آسیب مزمن یا اخیر به بازوها، لگن ، شانه ها و کمر، باید از این آسانا اجتناب شود.

4.     بالسانا

این حرکت همچنین به عنوان ژست کودک نیز شناخته می شود. برای انجام این آسانا، روی تشک زانو زده و روی پاشنه های خود بنشینید. استنشاق کرده و بازوها را بالای سر قرار دهید، بازدم کنید و قسمت بالای بدن خود را به جلو خم کنید. پیشانی خود را روی زمین قرار دهید و لگن خود را روی پاشنه ها قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که پشت شما قوز نباشد.

5.     ماندوکا آسانا

نام دیگر این آساناFrog Pose یا ژست قورباغه است. این آسانا را با نشستن در حالت وجراسانا(با قرار دادن پاها زیر لگن بنشینید) آغاز کرده و دستان خود را در مقابل خود دراز کنید. انگشتان شست خود را به کف دست خود بچسبانید، چهار انگشت باقی مانده را روی آن بپیچید و مشت خود گرد کنید. بازوهای خود را از آرنج خم کنید، مشت های گرد شده خود را روی ناف قرار دهید. قسمت بالای بدن خود را خم کرده و روی قسمت پایین بدن خود قرار دهید. گردن خود را بکشید و نگاه خود را به جلو متمرکز کنید. زنان باردار باید از انجام این آسانا خودداری کنند. کسانی که از درد مچ پا رنج می برند یا اخیراً دچار آسیب یا جراحی در مچ پا یا رباط های پا شده اند، باید از این آسانا اجتناب کنند. در صورت داشتن زخم، باید از این آسانا اجتناب کرد. در صورت بروز درد یا آسیب به زانو یا کمر، لطفاً از انجام این آسانا خودداری کنید

استاد آکشار گفت:به طور منظم هر حرکت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و در 3 ست تکرار کنید. آساناهایی مانند حالت نیمه ماهی(Ardha Matsyendrasana) ، Paschimottanasana ، Adomukhisvanasana ، Vajrasana  و غیره می تواند برای پیشگیری و درمان دیابت بسیار مفید باشد. این آساناها را به آرامی انجام دهید.

منبع:

https://www.hindustantimes.com/lifestyle/health/yoga-for-diabetes-5-asanas-for-managing-the-condition-101631363474389.html